3 tips: Sådan får du succes med dit rygestop

3 tips - Saadan faar du succes med dit rygestop

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Har du svært ved at stoppe med at ryge? Så får du her 3 effektive tips til, hvordan du får succes med dit rygestop.

Cigaretter er kræftfremkaldende. Det er dog ikke den eneste negative konsekvens ved rygning. Det fører ligeledes til et dårligt hjerte og andre helbredsmæssige risici. Samtidig er det dyrt at ryge, og det er dumt at bruge sine surt tjente penge på noget, der egentlig forværrer ens levestandard. Der er dog heldigvis lys for enden af tunnelen, for når du stopper med at ryge, giver det en nærmest øjeblikkelig effekt. Bare du ikke ryger i 24 timer, bliver din risiko for hjertetilfælde mindsket.

Det er dog svært at stoppe med at ryge, og derfor får du 3 tips til, hvordan du lægger cigaretterne på hylden, herunder.

 

#1: Udskift din negative vane med en positiv

At ryge er en vane – og en vane kan ikke bare fjernes. De ligger dybt integreret i os, og derfor er det ikke muligt bare at stoppe. Den skal skiftes ud med noget andet. Hvad er det, der gør, du ryger? Når du får lyst til at ryge, så find en anden vane, du kan bytte ud med cigaretterne.

 

#2: Brug hjælpemidler, indtil du er af med nikotintrangen

I det første stykke tid efter du er stoppet med at ryge, er det sværere, end når der er gået noget tid. Det skyldes, at du har en fysisk afhængighed af nikotinen. Her er det ofte nødvendigt at bruge hjælpemidler, og det skal du ikke være bange for at gøre. Det handler om, at du skal vænne dig af med cigaretterne, hvorefter du langsomt kan trappe ned på nikotinen.

Brug eksempelvis en e-cigaret (de kan købes her). Først væger du en e-væske med nikotin, hvorefter du langsomt trapper ned. Du kan også bruge nikotintyggegummi i starten, som du langsomt skifter ud med tyggegummi.

 

#3: Dyrk motion

Selvom det kan virke som lidt af en stor mundfuld at kvitte cigaretterne og begynde at dyrke motion, så er det ikke desto mindre en god idé – og det bedste af det hele er, at det faktisk ikke er så svært, som man skulle tro. Én af grundene til, du ryger, er, at du får en belønning; nikotinen. Tænk på, da du begyndte at ryge. Den første cigaret var ikke en specielt god oplevelse. Det er først, når hjernen vænner sig til belønningen (din nikotin-craving), du synes cigaretterne ’smager’ godt.

Det samme gør sig gældende, når det kommer til motion. De første par løbeture er hårde at komme igennem, og det kan være svært at finde motivationen til at komme i gang. Når først hjernen har lært, at du får en belønning (det frigiver endorfiner at løbe), efter du er færdig med at løbe, bliver det lettere – og så er det, du har udskiftet en negativ vane med en positiv.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>