Sådan får du sovet nok om foråret

Sov bedre om foråret

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Det mest simple skønhedstip, vi kan give, er at få nok søvn. Det er ikke uden grund, at søvn er et af de eneste tips, der har holdt ved i århundreder. Desværre er det svært at få nok søvn i vores moderne verden, og den søvn, vi får, er ofte af dårlig kvalitet. Mange oplever især problemer, når foråret begynder at titte frem. Selvom det er forfriskende at vågne op til lyse morgener, kan sollyset nemlig også skade søvnen. Derfor giver vi dig her nogle tips til, hvordan du får mest muligt ud af din søvn her i det lyse forår.

Investér i ordentlige gardiner

Ud over din seng er gardiner det vigtigste indhold i dit soveværelse. Lys fra vinduet forringer din søvnkvalitet væsentligt og kan få dig til at vågne i utide. Derfor kan gode gardiner eller persienner gøre underværker. Det er op til din personlige smag, om du vil have deciderede mørklægningsgardiner eller bare gardiner, der filtrerer det skarpe lys fra. Gardiner eller persienner, som lukker lidt lys ind (for eksempel disse), kan gøre det nemmere at vågne om morgenen.

Læg telefonen væk

Det er efterhånden også almindeligt kendt, at det skader din søvn at sidde foran en skærm lige inden sengetid. Det er især farligt at bruge mobiltelefonen, fordi du nemt kan komme til at sidde med telefonen tæt på ansigtet i lang tid.

Det blålige lys, som skærmen udsender, bremser kroppens produktion af søvnstoffet melatonin. Din krop opdager altså simpelthen ikke, at det er ved at være sovetid, og derfor bliver din hjerne ikke træt.

Forbered kroppen på at sove

For at hjælpe kroppen til at falde i søvn, er det en god idé at have en fast aftenrutine. På den måde lærer kroppen at geare ned og gøre sig klar til at sove. Denne rutine bør selvfølgelig være helt fri for skærme for at få den optimale effekt.

En rutine kunne være, at du børster tænder og gør klar til at sove 30-60 minutter før sengetid. Derefter laver du en kop te eller anden drik uden stimulanser som koffein og sukker, og sætter eller lægger dig til rette under dynen eller på sofaen. Du kan nu bruge tiden på at læse, lave mandalaer, tale med din partner, eller hvad du ellers har lyst til. Vælg en aktivitet, der får dig til at slappe af, og som du nyder. På den måde er det nemmere at holde fast i rutinen.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>